Door Tabitha Mudde.
Rotterdam Rijnmond stond met een rode stip bovenaan de landelijke Vektislijst met wachttijden. Vanuit de Parnassia Groep was het probleem van wachtlijsten ook al ruimschoots bekend en besproken met partijen in de regio. Dat maakte dat samen met GGZ partijen, cliëntvertegenwoordigers, huisartsen, verzekeraars en gemeente we de mouwen op zijn Rotterdams opstroopten en dit probleem wilden aanpakken onder het motto “niet lullen maar poetsen”!
De start van de samenwerking was ingewikkeld maar door de houding om obstakels met elkaar op te willen lossen, kwam het gezamenlijke eigenaarschap van de Rotterdamse Wachtlijst er uiteindelijk in.
GGZ-aanbieders moesten elkaar minder als concurrent gaan zien, cliëntvertegenwoordigers wisten ook vooral de mens achter de wachtlijst goed naar voren te brengen en verzekeraars namen hun aandeel in het laten werken van het systeem. Vanuit cliëntvertegenwoordigers werd er uitleg gegeven over de patiënt journey. Hierbij werd meer gekeken naar ‘wat heeft iemand nodig in zijn reis binnen de GGZ’. Inmiddels is deze volledig omarmd door de daartoe opgerichte taskforce.
Taskforce wachttijden GGZ
Om door te pakken werd er een aantal veranderingen ingezet. Zo is er een transfertafel ingericht waarbij wordt gekeken naar wachtlijsten welke langer dan vijf weken zijn. De cliënten die hier op staan wordt aangeboden naar een andere aanbieder te worden begeleid/doorgeleid. Onderling wordt capaciteit en expertise gedeeld en is er afstemming over voor welke cliënt plaats is.
Inmiddels zijn er via de landelijke aanpak wachtlijsten GGZ in heel Nederland transfertafels opgezet.
Naar een voorbeeld van Eemland werd er een casuïstiektafel ingericht. Vanuit huisartsen en GGZ aanbieders worden casussen aangebracht waarbij meer speelt dan een enkelvoudige eenduidige GGZ vraag. Door input van alle deelnemers wordt voor de individuele casus een oplossing gezocht en dat heeft ook een lerend effect voor iedereen in de zorgketen. Inmiddels is hier ook de cliëntvertegenwoordiger bij aangesloten om mee te kijken vanuit de cliënt.
Herstelacademie in de wijk
In het Rotterdamse is in de wijk IJsselmonde de herstelacademie gestart. Hiermee zijn mooie resultaten geboekt. Vanuit de ervaringsdeskundigen die daar werkzaam zijn en uit andere Rotterdamse organisaties, is er bij de gemeente een mooi werkplan ingediend voor meer locaties. Inmiddels zijn er in Rotterdam nu twee herstelacademies draaiend en één startend. Komend jaar zullen er nog twee herstelacademies in de wijk worden opgezet. Hiermee willen we een breder herstelgericht aanbod realiseren. Voor cliënten die op de wachtlijst staan is het vaak al prettig om gezien en gehoord te worden terwijl je wacht. Deze herstelacademies in de wijk, zijn gevestigd in een huis van de wijk en worden vanuit het welzijn gefaciliteerd. Hiermee kun je veel sneller aan de voorkant preventief ondersteuning inzetten.
Deelnemers komen soms langs voor een praatje en bak koffie, omdat zij dit naast hun behandeling prettig vinden. Ook zien we mensen die niet bij de GGZ bekend willen zijn en bij de herstelacademie komen voor een WRAP (Wellness Recovery Action Plan), Herstellen doe je zelf of met een peer support groep. Op een aantal middagen houden we het wat luchtiger door middel van het spel ‘steekje los’ van ‘de Bagagedrager’ waarbij je op een laagdrempelige wijze lastige onderwerpen bespreekbaar maak.
Ervaringsdeskundige
Zelf ben ik werkzaam bij het Basisberaad als ervaringsdeskundige GGZ.
Mijn drijfveer hierin was vooral mijn vader. Als kind zag ik hoe hij moest vechten tegen alle vooroordelen binnen de ggz. Toen ikzelf in de psychiatrie terecht kwam, besefte ik pas het pad dat mijn vader bewandeld had. Na een suïcide poging, nam ik mij voor om zijn stilte een stem te geven. Ik liet mij opnemen en vocht er hard voor om er bovenop te komen. Met mijn achtergrond in de communicatiewereld en mijn inmiddels opgedane ervaring als cliënt, volgde ik een opleiding om mij als ervaringsdeskundige in te kunnen zetten. Inmiddels werk ik alweer negen jaar bij het Basisberaad. Naast collectieve belangenbehartiging GGZ, geef ik trainingen o.a. bij politie en diverse hersteltrainingen. Bij de herstelacademie in de wijk Delfshaven ben ik werkzaam als coördinator. Dit is een samenwerking met o.a. WMO Radar.
Twee jaar geleden werd ik gevraagd om deel te nemen aan de taskforce wachttijden GGZ. Ik vind het een hele eer dit te mogen doen. Samen met een enthousiaste groep van gedreven professionals, maak ik mij hard voor de cliënt.
Onze wens vanuit de taskforce voor het komende jaar is dat wij aan iedereen die een stem heeft, gehoor willen geven.
HOOGGEVOELIGE PATIENTEN FILTEREN UIT DE WACHTLIJSTEN?
Ik voer al bijna 40 jaar een hypnotherapiepraktijk, waarin ik ook gebruik maar van Familie Opstellingen, astrologie en auralezen. Met name voor hooggevoelige cliënten kan helder inzicht ten aanzien van iemands karmische opdracht veel rust en troost geven. Zolang dit soort ‘alternatieve’ behandelwijze verketterd worden, zien we toch veel van die ‘wazige’ cliënten, vaak als schizofreen gediagnosticeerd, in een inrichting verdwijnen. Het zal je dierbare maar zijn, die volgens het boekje alleen last heeft van hallucinaties die met medicijnen bestreden moeten worden.